BestyrelseErhvervPOV InternationalPresse

En strategi for VERDEN A/S

af Mette Ehlers MikkelsenPubliceret 08/10/2019 i POV Business/SDG – FN’s Verdensmål

POV BUSINESS // VERDENSMÅL // KOMMENTAR – De fleste virksomhedsledere har en strategi for deres virksomhed. Nu har verden også fået én. Det må siges at være nødvendigt, hvis vi skal sikre, at VERDEN A/S bliver den bedste og mest konkurrencedygtige udgave af sig selv nu og fremover, skriver Mette Ehlers Mikkelsen. 

Vi hører mere og mere om verdensmålene, FN’s verdensmål eller SDG’erne – kært barn har mange navne. Men målene bliver lettere og mere konkrete at forholde sig til, hvis man ser dem, som det, de er: strategien for verdens fremtid, hvor verden er den virksomhed eller organisation, vi alle er en del af.

VERDEN A/S handler om job til alle med løn, uddannelse, infrastruktur, byer, teknologier, råstoffer, natur, energi men uden sult og fattigdom. Set på den måde er alle erhvervsfolk både medejere, ledere, leverandører og medarbejdere i VERDEN A/S

Den nødvendige virksomhedsstrategi

De fleste af os med erfaring fra virksomhedsledelse ved, at det er svært at gennemføre en strategi. Rigtig mange ender på papiret og herefter på hylden ligesom flere virksomhedsstrategier oftere lykkes delvist frem for helt. Samtidig ved langt de fleste erhvervsfolk imidlertid, at det er nødvendigt at have en strategi, hvis man vil drive forretning.

Et udtryk siger, at hvis man sigter efter stjernerne, kan man komme langt og højt, også selv om man måske ikke lige rammer præcist på alle mål. Så det er bedre med en strategi, der er både ambitiøs og realistisk, så der er noget at strække sig efter, end at sigte lavt. Ydermere fungerer strategien også som en forudsætning for, at alle ved, hvad de skal for at trække i samme retning of se deres del af, at virksomheden når det samlede mål.

Derfor skal VERDEN A/S selvfølgelig også have en strategi.

Verdensmåls og strategier

Talrige chefer har indkaldt og stået for afviklingen af strategidage for at få alle medarbejdere til at trække lidt mere i samme retning.

På samme måde har arbejdet med verdensmålene slugt utallige dage med konferencer og politiske møder, som kan minde om de oplevelser, mange virksomheder har, når det gælder arbejdet med strategier.

Spørgsmålet er så, hvad man kan få ud af at arbejde med en strategi for verden, for der er selvsagt en ret stor forskel på det sjove og udfordrende arbejde med en strategi for en virksomhed med 5-10-20-50-100 medarbejdere og så opgaven med at udvikle en strategi for VERDEN A/S – én strategi med 17 mål for 9 milliarder mennesker i små 200 lande. Det er vist uden overdrivelse det mest komplekse stykke strategiarbejde og forandringsledelse, man kan forestille sig.

Men udgangspunktet er imidlertid ikke dårligt. For alene det, at små 200 lande er blevet enige om værdierne og målene har været svært. End ikke det, at ligestilling mellem mænd og kvinder er et mål, kan have været en selvfølge. Ikke desto mindre er der valgt 17 mål og det er i sig selv et flot resultat.

BILLEDET AF DE 17 VERDENSMÅL ER FRA DET DIGITALE LÆRINGSSITE UDVIKLET AF UNDPS NORDISKE KONTOR I DANMARK, GLOBALE GYMNASIER OG VERDENSKLASSE, MELLEMFOLKELIGT SAMVIRKES UNDERVISNINGSINDSATS, MED STØTTE FRA DANIDAS OPLYSNINGSBEVILLING.

Læs mere om verdensmålene på dansk her.

Verdensmål og implememntering – Gammel vin på nye flasker?

Som det oftest er tilfældet med strategier, er der imidlertid lidt ‘gammel vin på nye flasker’ over verdensmålene. Vi snakker job, teknologier, infrastruktur, uddannelse, rent vand, affald, energi, forbrug, demokrati på en gang. Alt dette er en del af hverdagens politik i Danmark og i vores kommuner.

Men nu skal vi til at føre strategien ud i livet, eller rettere, fortsætte med den. For det med at skabe fred og udvikling, job og infrastruktur, har vi jo arbejdet med i Danmark så længe, de fleste af os kan huske – både lokalt, nationalt og også internationalt.

DANIDA er f.eks. ikke lige blevet opfundet, og meget dansk politik handler om dele af verdensmålene, også på lokalt plan.

Udfordringen handler om at komme videre med strategien, uden at alle altid er enige om, hvordan vi kommer i mål, eller om, hvem, der gør hvad hvornår – og om hvem, der skal betale.

Vi skal også aftale, hvordan vi måler resultaterne, og disse målepunkterne eller KPIer er også med i strategien, og står under hvert af de 17 mål. I alt er der 169 delmål, og først når alle delmål er nået for klodens indbyggere, har vi den fremtid, verdens lande har aftalt at samarbejde om at nå.

Eller sagt anderledes: Man får det, man måler på, og med 169 mål er det ret omfattende, ambitiøst og komplekst.

Der findes ikke lette løsninger på komplekse problemer

Listen over statsledere og konsulenter, som gerne vil give os én løsning på en stor kompleks udfordring er uendelig. Den findes ikke. Hverken i vores virksomheder eller politisk i København, Danmark eller globalt i Verden A/S.

Alle begår fejl, når vi leder. Der kommer til at være masser af fejl og afsporinger af retningen, men i stedet for at kassere hele strategien, er det bedste valg at holde fast, og komme tilbage på sporet – hver gang.

Samtidig står det klart, at verden står overfor et stykke forandringsledelse – vi kommer til at ændre vores vaner, og det er altid lettere sagt end gjort. For alle vil gerne forandring, men ingen har nogensinde sagt, at de gerne vil forandre sig grundlæggende. Forandringsledelse i virksomheder er altid svært.

Især er det svært for en ejerleder at ændre sig, fordi virksomheden er bygget op om ejerlederens værdier og arbejdsform. Det er svært at ændre vaner i en organisation, der stritter imod. Det ved alle nye ledere, som er trådt ind i en virksomhed, og på samme måde bliver det heller ikke let at ændre vaner for milliarder af mennesker, men hvis FN’s 17 verdensmål skal realiseres, skal alle vaner ses efter i sømmene og der skal handles herefter.

Verdensmål er strategien for virksomheden VERDEN A/S

VERDEN A/S er en virksomhed, vi er fælles om, og vi har ikke råd til, at den går konkurs. Selskabstømning er heller ikke acceptabelt overfor vores børn og børnebørn.

Så der er kun én vej, og det er at få det til at lykkes, så det ikke bare bliver endnu en strategi, der samler støv på hylderne, men det bliver det forretningsmæssige og ledelsesmæssige resultat, vi er stolte af at blive husket for.


Vil du gerne følge med i debatterne og journalistikken i POV, så sørg for, at du får vores digitale weekendavis hver fredag morgen – POV Weekend kommer ind ad din digitale dør – altså indbakken i din e-mail – hvis du bestiller den her. Og det koster ikke noget.


Topbillede: https://sdgactioncampaign.org/2019/05/03/sustainable-development-goals-engagement-reaches-new-heights-at-largest-ever-sdg-global-festival-of-action/

mm

Mette Ehlers Mikkelsen er professionelt bestyrelsesmedlem. Hun arbejder i bestyrelser for små og mellemstore virksomheder.
Det er også dem, hun har rådgivet om forretningsudvikling, salg og eksport i 20 år. Først som handelschef i Eksportrådet igennem 15 år og siden 2015 som erhvervsdirektør.
Hun har arbejdet med verdensmålene, før de blev til en strategi, for hun er uddannet cand.scient.pol. og har arbejdet 18 år som diplomat og været udstationeret på nærmarkederne to gange i hhv. Norden og Baltikum.
Hun er medlem af Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL77), Bestyrelsesforeningen og Bestyrelseskvinder, samt bestyrelsesuddannet fra Niels Brock, fordi de fokuserer på små og mellemstore virksomheder.

En strategi for VERDEN A/S

af Mette Ehlers MikkelsenPubliceret 08/10/2019 i POV Business/SDG – FN’s Verdensmål

POV BUSINESS // VERDENSMÅL // KOMMENTAR – De fleste virksomhedsledere har en strategi for deres virksomhed. Nu har verden også fået én. Det må siges at være nødvendigt, hvis vi skal sikre, at VERDEN A/S bliver den bedste og mest konkurrencedygtige udgave af sig selv nu og fremover, skriver Mette Ehlers Mikkelsen.  Vi hører mere…

LÆS VIDERE HER

Skriv et svar