Danmark

Møn rundt. Møns Klint, Mytebryg og 3 fyrtårne.

Møn rundt kan gøres gående, cyklende eller kørende. Jeg er mest til kørende, og det betød, at Jakob og jeg kørte Møn rundt med fokus på Møns Klint, alle øens 3 fyrtårne, Klitmøller havn og Stege by. Dark sky om natten. Det er en rigtig god weekend-destination.

Vi tog det som næste del af rejsen Danmarks kyst rund. En tur hvor vi dagen før, var startet ud ved sydspidsen af Danmark i Gedser og kørt op gennem Falster. Derfor havde vi den absolut smukkest tænkelige ankomst til Møn via dæmningen fra Bogø i solnedgangen.

Dæmningen fra Bogø til Møn set fra Møn ind i solnedgangen.

Det betød, vi ankom lige til at opleve det mindste af Møns 3 fyr, der står et stykke inde på en mark lige på højre side, når man kommer over dæmningen til Møn. Man kan se det fra vejen, eller køre 2 veje hen, dreje til højre og køre tilbage langs kystvejen og derefter gå de sidste par hundrede meter langs vandet for at komme helt dertil.

Borgsted Fyr tæt ved dæmningen.

Overnatningen i Klitholm Havn var iklædt den smukkeste skumring og solnedgang. Lys i mørket på terrassen med lokale mikrobryg. Den flotteste udsigt om morgenen med et lys, der bare er så flot. Her er stille og fredeligt. Vi valgte at bo på det hostel, der ligger på havnen, hvor to tømrer-brødre har sat det hele i stand. Jeg tabte mit hjerte til broren Morten, som tog imod os og fortalte om istandsættelse af bygningerne og udviklingen der er drevet af de store vindmøller i Østersøen. Morten går det længere, end man kan forvente, og er bare indbegrebet af god service. Det man som besøgende altid gerne vil opleve.

Vi havde et værelse på første sal med toilet og bad på gangen. Der var køkken med fri kaffe og te, hvor vi selv kunne lave mad, og en lille brugs i bygningen, hvor vi købte morgenmad, som vi nød på terrassen. Morten havde alt udsolgt, men havde lige åbnet et par værelser, så der var plads til nogle af dem, der går Camønoen. Jeg ville til enhver tid vælge samme havn og hotel igen.

Klintholm havn. Udsigt fra vores værelse.

Møns klint er og bliver flot. Man bliver fascineret, og selv om det ikke er planen, så er der ingen vej udenom turen ned af Danmarks længste trappe. Faktisk især fordi der går sport i det, og klinten er flot, og bliver stadig flottere desto længere ned mod stranden, man kommer. Så meget desto mere, som der faktisk ikke er så god udsigt fra toppen, som man skulle tro. Mindre udsigt til selve klinten fra området ved museet end på Stevns Klint. Den mindre klint nordfor på Sjælland / Stevns. Der var ganske mange mennesker ved museet, cafeen og trappen, men bortset fra ved foden af trappen ned til klinten, så var det absolut muligt at holde afstand.

Der er fyrtårne både lige syd og nord for klinten. Vi startede ved fyrtårnet sydfor klinten, der egentlig er et gult tårn bygget sammen med den gule fyrmesterbolig. Desværre er det et af de fyrtårne, hvor fyrmesterens kontrakt ikke tager højde for oplevelsesøkonomien, så der er adgang forbudt skilte og en høj og tæt hæk. Vi læste en bog, der var en del år gammel om fyret og kan læse, at det har været utilnærmeligt længe. På grund af den høje, lodrette pynt skal man nærmest være bjergbestiger for at komme ud på vandsiden og se fyret nedefra. Rigtig mange går forgæves. Men lidt kan man dog se udefra, og ture langs kysten op mod klinten er mulige herfra med udgangspunkt i parkeringspladsen.

Møn Fyr syd for klinten.

Nordfor er fyrtårnet de klassiske røde og hvide striber. Det ligger midt i skoven med udsigt til havet. Her er en bænk med udsigt, en lille udsigtsterrasse og vi føler os langt mere velkomne her.

Udflugt til fyrtårnet kan man heldigvis koble med et besøg i slotsparken Liselund. Det er en del af nationalmuseet. Komplet park med lystslotte. Slotsparken er flot og romantisk, og der er café i slottet.

Fyrtårnet kan nås på 2 måder. Enten via parken, hvor der er gratis adgang, Gå op til den norske bjælkehytte og følg klinten nordpå i 10-20 min. Ellers gå af skovvejen fra parkeringspladsen ved slottet. Det er kortere, men mindre spektakulært.

Den eneste egentlige by er Stege, og vi kom da også igennem, fordi trafikken ledes igennem byen til resten af øen. Mit højdepunkt var Mytemjød, hvor en helt ung fyr brygger sød og boblende mjød på honning.

Ved siden af i den hyggelige gård ligger Bryghuset, hvor Jakob virkelig gerne havde spist. Der er et fint lokalt bryghus med øl som Klintekongen og Liselund.

Turen er en del af vores globetrotter rejsemål

• rejse danmark rundt langt kysten
  • alle danske fyrtårne og fyr
  • alle beboede danske øer
  • alle danske slotte og slotsparker

Jeg rejser Danmark rundt med Jakob Linaa Jensen, der i mange år har sværget til at rejse Danmark rundt hvert forår og sommer. Han blogger om rejser på www.linaa.net. Jeg er selv vokset op så forskellige steder i Danmark som Bornholm, Sønderjylland og flere steder på Sjælland, bla. familiesommerhus på Stevns.